je jedinečná aliancia európskych univerzít, ktoré sa spájajú s myšlienkou posilnenia vzájomného prepojenia medzi vzdelávaním, výskumom a inováciami. Slovenská poľnohospodárska univerzita (SPU) v Nitre lídruje takýto tip konzorcia ako jediná na Slovensku a dokazuje tým, že na poli európskeho vzdelávania, výskumu a inovácií je IN. Do projektu je okrem SPU zapojených šesť univerzít z Grécka, Fínska, Bulharska, Francúzska, Talianska a Španielska. Cieľom je vytvoriť spoločnú modernú nadnárodnú univerzitu poskytujúcu inovatívne vzdelávanie na všetkých stupňoch štúdia.
Aktuálna aliancia európskych univerzít nadväzuje na projekt, ktorý sa implementoval od roku 2019 do roku 2023. V prvej aliancii boli okrem SPU univerzity z Grécka, Fínska, Bulharska a Holandska, z ktorých v novom projekte pokračujú všetky okrem holandskej univerzity. Zároveň však pribudli vzdelávacie inštitúcie z Francúzska, Talianska a Španielska. „Rozšírenie o tri partnerské univerzity hneď v prvom roku pôsobenia dokazuje, že Aliancia INVEST má silné zázemie a je pripravená integrovať nové partnerské univerzity,“ uviedla prorektorka SPU pre strategický rozvoj a internacionalizáciu pre Lucia Palšová. Nový projekt odštartoval 1. novembra 2023 a potrvá do roku 2027.
V roku 2023 priniesol INVEST množstvo aktivít a hmatateľných výsledkov. Okrem iného sa podarilo pripraviť trinásť medzinárodných študijných programov, tri letné školy, tri zimné školy, alebo šesť tzv. Living Labs (živé laboratóriá).
V úvodných mesiacoch projektu vypracovala SPU s partnerskými inštitúciami spoločný akreditačný rámec s cieľom identifikovať spoločné rysy, ako aj rozdiely v systémoch akreditácie v partnerských krajinách. Na základe zistených rozdielov a po konzultácii s Európskou komisiou sa partnerom podarilo pripraviť desať bakalárskych špecializácií a tri magisterské programy, do ktorých sa môžu zapojiť študenti rôznych odborov.
Na podporu rozvoja spoločných študijných programov sa podarilo vyvinúť spoločnú pedagogiku INVEST, ktorá zahŕňa moderné a inovatívne stratégie výučby. Vznikol tiež Virtuálny kampus ako základný nástroj, ktorý umožňuje študentom nastaviť si svoje štúdium a informuje o všetkých dôležitých dátumoch a podujatiach v rámci projektu. Koncept živých laboratórií Living Labs prepája aktérov z oblasti výskumu a vzdelávania (univerzity), podnikov/mimovládnych organizácií a autorít na celoštátnej, regionálnej alebo lokálnej úrovni. Študentom poskytuje príležitosť využiť získané vedomosti v konkrétnych situáciách a prísť s riešeniami, z ktorých môže mať úžitok spoločnosť.
Zimné a letné školy sa osvedčili ako príklad dobrej praxe učenia sa, zdieľania nápadov a skúseností, tímovej práce a budovania silných partnerstiev. Tri letné a tri zimné školy INVEST sa zrealizovali formou 10-dňovej mobility študentov všetkých partnerských inštitúcií. Študenti SPU v Nitre sa napríklad vlani zúčastnili zimnej školy s názvom „Úvod do poľnohospodárstva zohľadňujúceho prírodu“ na Univerzite Van Haal Larenstien v Leeuwardene v Holandsku.
Rozvojový projekt INVEST posilnil pozíciu Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre v európskom vysokoškolskom prostredí. Univerzita nielenže naplnila dlhodobý zámer v oblasti vzdelávania a internacionalizácie, ale spoluprácou s partnerskými inštitúciami posunula svoje možnosti v oblasti vzdelávania, výskumu a zavádzania inovácií o krok vpred.
INVEST - Projekt Európske univerzity 2023-2027
Aliancia európskych univerzít INVEST úspešne implementuje výstupy vytvorené v pilotnej fáze 2020-2023 do nového projektu, ktorý bol schválený Európskou komisiou na obdobie realizácie 2023-2027. V novom projekte INVEST č. 101124598 napĺňa sedem popredných európskych univerzít spoločnú víziu, ktorou je „podporovať zodpovednú transformáciu regiónov a komunít, poskytovať im kreatívne riešenia prostredníctvom spoločných výsledkov zo začleňovania výskumu do vzdelávania a premieňať súčasné výzvy našej doby na príležitosti“. K naplneniu spoločnej vízie sa partnerské univerzity zaväzujú k hlbšej, udržateľnej a efektívnej nadnárodnej spolupráci, ktorá podporuje európsku identitu a európske hodnoty vedúce k udržateľným, krátkodobým a dlhodobým vplyvom.
Cieľom Aliancie INVEST je presadzovať znalosti, zvyšovať kvalitu a relevantnosť vysokoškolského vzdelávania a výskumu, posilňovať prepojenia medzi vzdelávaním, výskumom a inováciami, zlepšovať zamestnateľnosť a zručnosti, efektívnejšie využívať digitálne technológie a otvorenú vedu smerom k šíreniu inkluzívneho vzdelávania a odbornej prípravy na všetkých úrovniach. Dosiahnutie stanoveného cieľa je postavené na troch strategických pilieroch: (a) regionálna transformácia, ekosystémy a podnikanie; (b) flexibilné vzdelávanie a pedagogika založená na praxi; (c) Rozvoj centra excelentnosti v oblasti výskumu, vývoja a inovácií. Aliancia vyvíja aktivity v rámci hlavných fokusových oblastí Voda, energia, potraviny a životné prostredie, Kvalita života a Podnikanie. Zároveň zintenzívňuje využívanie Living Labs – živých laboratórií ako inovatívnych platforiem pre spoluprácu medzi výskumom, vzdelávaním, inováciami a službami pre spoločnosť na princípe tzv. quadruple helix. Tento proces je podporovaný inovatívnymi digitálnymi riešeniami, akými sú platformy Virtual Campus a EDUC8EU.
Aliancia INVEST sa snaží vyhovieť potrebám a požiadavkám novej generácie Európanov, ktorí sú schopní spolupracovať a pracovať v prostredí rôznych európskych a globálnych kultúr, v rôznych jazykoch, naprieč hranicami, sektormi, akademickými disciplínami a reagovať na aktuálne globálne výzvy stanovené v rámci cieľov trvalo udržateľného rozvoja OSN.
Alianciu INVEST tvorí 7 partnerských univerzít zo všetkých geografických oblastí Európy:
- Slovenská poľnohospodárska univerzity v Nitre (SPU), koordinátor projektu,
- University of Agribusiness and Rural Development (UARD), Plovdiv, Bulharsko,
- University of Thessaly (UTH), Volos, Grécko,
- Karelia University of Applied Sciences (Karelia UAS), Joensuu, Fínsko,
- University of Córdoba, Cordoba (UCO), Španielsko,
- University of Reims Champagne-Ardenne (URCA), Reims, Francúzsko
- University of Milano-Bicocca (UNIMIB), Miláno, Taliansko.
Asociovaným partnerom Aliancie INVEST je University of Economics – Varna, Bulharsko.
Projekt sa začal implementovať 1.11.2023. Trvanie projektu je 48 mesiacov, jeho oficiálne ukončenie sa tak predpokladá 31.10.2027.
Na implementáciu projektu má Aliancia k dispozícii rozpočet vo výške 13 989 474 EUR, pričom grant Európskej komisie pokryje max. 80% výdavkov v celkovej sume 11 191 579 EUR.
Pracovný program projektu pozostáva zo 7 pracovných balíkov (work packages – WPs), ktoré sú nastavené tak, aby ich implementácia prispela k plnému dosiahnutiu transformácie smerom k trvalo udržateľnej budúcnosti regiónov. Každá partnerská univerzita je lídrom 1 pracovného balíka, pričom súčasný stav implementácie je nasledovný:
- WP1 – Manažment a koordinácia – líder: SPU v Nitre, koordinátor projektu
Cieľom pracovného balíka je zabezpečiť každodenný manažment a koordináciu projektu, ako aj dosiahnutie plnej integrácie nových partnerských univerzít zo Španielska, Francúzska a Talianska a zavŕšenie procesu inštitucionalizácie prostredníctvom vytvorenia plne funkčnej riadiacej štruktúry Aliancie.
Hlavne v oblasti inštitucionalizácie urobili partnerské univerzity významný krok vpred vytvorením jednotlivých orgánov riadiacej štruktúry a ich obsadením svojimi zástupcami s rovnakým volebným právom a účasťou v rozhodovacích procesoch. Pre oblasť vzdelávania a implementácie spoločných študijných programov je to Akademická rada (Academic Board), pre oblasť výskumu, vývoja a inovácií je to Riadiaci výbor Centra excelentnosti (Centre of Excellence Steering Board), pre oblasť kvality je to Rada pre zabezpečenie kvality (Quality Assuance Board) a pre oblasť spolupráce s externými subjektmi (podniky, samosprávy, neziskový sektor, atď.) je to Poradný zbor pre spoluprácu s praxou (Industrial Advisory Board). Riadiacu štruktúru Aliancie dopĺňa Študentská rada (Student Board). Výkonnou zložkou zastrešujúcou riadenie činnosti jednotlivých orgánov a Aliancie ako takej je Riadiaci výbor (Steering Committee), rozhodnutia strategického charakteru sú v kompetencii Zhromaždenia rektorov (Rectors’ Assembly). Členovia jednotlivých orgánov sa spoločne stretávajú min. 2 x v roku.
- WP2 – Zabezpečenie kvality a evaluácia – líder: UARD (Bulharsko)
Cieľom balíka je aktualizovať niektoré dôležité dokumenty z predchádzajúceho obdobia (2020-2023), hlavne Stratégiu spolupráce (Cooperation Strategy) a Zbierku predpisov (Rules Package) v nadväznosti na integráciu nových partnerských univerzít, ako aj ďalej rozšíriť, zintenzívniť a sfunkčniť systém zabezpečenia kvality vytvorený v období 2020-2023, s využitím nástrojov monitorovania, evaluácie a následného reportingu. Finalizácia prvého výstupu v podobe Príručky s kritériami kontroly kvality založenými na ESG je naplánovaná na záver augusta 2025.
- WP3 – Servis študentom a zamestnancom – líder: Karelia UAS (Fínsko)
Partneri v rámci pracovného balíka úspešne pokračujú v transfere znalostí a zručností z obdobia 2020-2023 do aktuálneho obdobia implementácie projektu. Pracovný balík má za cieľ jednak vytvorenie podmienok pre naplnenie kritéria stanoveného Európskou komisiou pre mobilitu študentov, ktorým je zabezpečiť mobilitu min. 50% študentov Aliancie v rámci partnerských inštitúcií, ako aj vytvorenia kvalitného akademického prostredia a kariérnych možností pre študentov formou atraktívneho doplnkového vzdelávania a podmienok pre rozvoj ľudských zdrojov formou podporných aktivít pre akademických aj neakademických zamestnancov partnerských univerzít.
Z pohľadu zabezpečenia služieb študentom je potrebné zdôrazniť pokračovanie v realizácii aktivít, ktoré boli veľmi úspešné v predchádzajúcom období 2020-2023, predovšetkým zimné a letné školy, ktoré zaznamenali veľmi pozitívnu spätnú väzbu od študentov aj učiteľov. V aktuálnom období realizácie projektu zorganizoval fínsky partner zimnú školu vo februári 2025, na jún a september 2025 sú naplánované 2 letné školy (jedna v Španielsku a jedna v Taliansku) a jedna zimná škola v novembri 2025 v Bulharsku. V rámci podpory ľudských zdrojov boli pre zamestnancov v letnom semestri 2025 zorganizované podujatia, tzv. staff weeks vo Fínsku a Francúzsku, ďalšie sú naplánované v Taliansku a Grécku.
- WP4 – Vzdelávanie, spoločné študijné programy, živé laboratóriá, inovatívna pedagogika – líder: UCO (Španielsko)
Nosnou aktivitou pre implementáciu prac. balíka je aktualizácia výstupov z obdobia 2020-2023, predovšetkým spoločného akreditačného rámca doplneného o podmienky akreditácie v nových partnerských krajinách, aktualizácia a ďalší rozvoj spoločnej inovatívnej pedagogiky, adaptácia spoločných bakalárskych špecializácií a spoločných inžinierskych programov novými partnermi, ako aj vývoj nových spoločných bakalárskych a inžinierskych programov a podpora a implementácia živých laboratórií, tzv. Living Labs.
Z uvedených aktivít sa v plnej miere podarilo aktualizovať spoločný akreditačný rámec, ktorý bol vo forme výstupu úspešne predložený Európskej komisii, ako aj spoločnú inovatívnu pedagogiku. Zo spoločných bakalárskych špecializácií z obdobia 2020-2023 bola novými partnermi adaptovaná iba časť, úspešne však napreduje vývoj nových spoločných bakalárskych a inžinierskych programov. Živé laboratóriá predstavujú predovšetkým pre nových partnerov relatívne nový prístup, z toho dôvodu ich implementácia napreduje pomalšie.
- WP5 – mikro-kredity, dvojité diplomy, PhD. programy a celoživotné vzdelávanie – líder: UNIMIB (Taliansko)
Cieľom pracovného balíka je podporovať inovácie, kreativitu pri poskytovaní inkluzívneho vzdelávania a odbornej prípravy na všetkých úrovniach. Daný cieľ partneri postupne napĺňajú vytváraním podmienok pre implementáciu spoločného systému certifikácie Open Badge a mikro-kreditov, spoločného rámca príležitostí pre dvojité diplomy a doktorandské štúdium v spolupráci so zainteresovanými stranami (stakeholdermi), ako aj zakotvenia a rozšírenia celoživotného vzdelávania na všetkých úrovniach, prispôsobeného individuálnym potrebám.
Aktuálne partneri finalizujú výstup, v rámci ktorého spolupracujú na definovaní rámcových podmienok, na základe ktorých budú vyvíjať a implementovať stratégiu celoživotného vzdelávania. Výsledkom bude analýza inštitucionálnych stratégií partnerských univerzít, ktoré podporujú integrovanú perspektívu celoživotného vzdelávania.
- WP6 – Centrum excelentnosti vo výskume, vývoji a inováciách – líder: URCA (Francúzsko)
Pracovný balík si kladie za cieľ vybudovať spoločné kolaboratívne centrum pre excelentný výskum, ktoré bude schopné vyhovieť požiadavkám kladeným na riešenie problematiky trvalo udržateľného rozvoja regiónov.
Implementácia pracovného balíka prebieha v plnej miere; v úvodnej fáze implementácie (november 2023 – apríl 2024) bola vytvorená štruktúra Centra excelentnosti, ktorá bola vo forme výstupu predložená Európskej komisii. Partneri spoločne vytvorili zakladajúce dokumenty Centra – Štatút a Stratégiu pre výskum, vývoj a inovácie, ktoré sú aktuálne v procese pripomienkovania partnermi. Bola vytvorená riadiaca štruktúra Centra, ktorá pozostáva z dvoch hlavných zložiek – Výkonná komisia Centra Excelentnosti a Riadiaci výbor Centra excelentnosti, ktorý je zároveň výkonnou zložkou v oblasti rozhodovania a je súčasťou riadiacej štruktúry Aliancie. V nadväznosti na fokusové oblasti bolo vytvorených 7 výskumných klastrov, kde každá partnerská univerzita je lídrom jedného klastra. Na podporu nových projektových iniciatív boli vytvorené 2 pracovné skupiny – Pracovná skupina pre možnosti financovania, ktorej primárnou úlohou je monitorovanie výziev na predkladanie výskumných projektov a technicko-administratívna podpora výskumných tímov pri tvorbe nových projektov, a Pracovná skupina pre sieťovanie, ktorej primárnou úlohou je rozvoj spolupráce s externými subjektmi v oblasti výskumu, vývoja a inovácií.
- WP7 – Diseminácia, digitalizácia a trvalá udržateľnosť – líder: UTH (Grécko)
Hlavnou úlohou balíka je zabezpečiť šírenie myšlienok projektu (diseminácia) a jeho propagáciu. Procesy a nástroje šírenia a propagácie projektu boli podrobne rozpracované vo forme výstupu a predložené Európskej komisii. V oblasti digitalizácie je v rámci balíka naplánovaný celý rad podporných digitálnych nástrojov na podporu aktivít a výstupov v ostatných pracovných balíkoch. Predovšetkým je to Virtuálny kampus, ktorý študentom a pedagógom poskytuje vhodné digitálne prostredie pre zabezpečenie služieb v oblasti štúdia. Ďalej je to platforma EDUC8EU, ktorej hlavnou úlohou je prostredníctvom digitálnych poradenských služieb uľahčiť študentom výber vhodného študijného programu. Virtuálny kampus je plne funkčný, platforma EDUC8EU je v testovacej fáze.
Aktuálne partneri pracujú na vývoji ďalších digitálnych platforiem, konkrétne sú to platforma pre mikro-kredity a celoživotné vzdelávanie a platforma pre Centrum excelentnosti.