Z konferencie o prepojení škôl s praxou
16.05.2014Na pôde Materiálovotechnologickej fakulty STU v Trnave sa 13. mája uskutočnila konferencia s názvom Školy - centrá rozvoja regiónov. Zúčastnili sa na nej zástupcovia podnikov a vzdelávacích inštitúcií všetkých stupňov, aby hovorili o potrebných zmenách v systéme vzdelávania a najmä prepojení a skĺbení vzdelávania s praxou.
Na pôde Materiálovotechnologickej fakulty STU v Trnave sa 13. mája uskutočnila konferencia s názvom Školy - centrá rozvoja regiónov. Zúčastnili sa na nej zástupcovia podnikov a vzdelávacích inštitúcií všetkých stupňov, aby hovorili o potrebných zmenách v systéme vzdelávania a najmä prepojení a skĺbení vzdelávania s praxou. SPU v Nitre na nej zastupovala doc. Ing. Zuzana Palková, PhD., prorektorka pre informatizáciu a rozvoj univerzity a prof. Ing. Dušan Húska, PhD., prodekan pre rozvoj FEŠRR.
Organizátorom bolo Centrum vedecko-technických informácií SR, Elektrotechnický klaster-západné Slovensko, Slovenská obchodná a priemyselná komora a občianske združenie Samsung.
Konferencia bola rozdelená do troch panelov. V prvom sa hovorilo o nastavení vzdelávania pre MŠ a ZŠ, v druhom o vzdelávaní na stredných školách. Tretí, popoludňajší, sa venoval vysokému školstvu, zorganizoval ho národný projekt Vysoké školy ako motory rozvoja vedomostnej spoločnosti, do ktorého je ako jeden z vysokoškolských subjektov aktívne zapojená aj SPU v Nitre. Zúčastnil sa na ňom aj eurokomisár pre medziinštitucionálne vzťahy administratívu a podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič, štátny tajomník ministerstva školstva Štefan Chudoba, predseda Trnavského samosprávneho kraja Tibor Mikuš, čestný prezident Zväzu automobilového priemyslu Jozef Uhrík, rektor STU Robert Redhammer a Kyung Jin Kim, prezident Samsung Electronics Slovakia. Moderátorom diskusie bol Ján Turňa, generálny riaditeľ Centra vedecko-technických informácií SR.
M. Šefčovič upozornil na aktuálne vysoké percento nezamestnaných mladých absolventov vysokých škôl a tých, ktorí po skončení vzdelávania nenájdu adekvátne zamestnanie. Podľa eurokomisára viac ako tretina vysokoškolákov pôsobí na miestach, kde sa vyžaduje iba stredoškolské vzdelanie. Zdôraznil, že školský systém na Slovensku nebol nastavený najsprávnejšie a v súčasnosti sa ukazujú jeho nedostatky. U mladých ľudí bez uplatnenia vzniká riziko prežívania existenciálnej frustrácie. Podľa M. Šefčoviča do budúcnosti treba viac investovať do vzdelávania, ktoré si vyžaduje prax a reagovať na jej potreby (napr. pre oblasť automobilového priemyslu, informačno-komunikačných technológií a pod.).
Štátny tajomník Š. Chudoba okrem iného hovoril o príprave nového vysokoškolského zákona, ktorý počíta s väčšou podporou tých škôl a študijných odborov, ktoré pripravujú študentov v uplatniteľných povolaniach. Zmienil sa aj to tom, že bude treba po novom vnímať funkciu rektora, a to ako manažéra, nesúceho zodpovednosť za zásadné rozhodnutia. Tiež podotkol, že treba zaviesť nový systém akreditácie pre súkromné školy.
O vzdelávaní na VŠ, smerujúcom k príprave na povolanie, hovoril aj Jozef Uhrík zo ZAP. Podľa neho je nevyhnutné vytvoriť systém informovanosti o povolaniach, ktoré sú potrebné a uplatniteľné na trhu práce a motivovať univerzity, aby sa zameriavali viac na kvalitu, ako na kvantitu.
T. Mikuš hovoril o súvislostiach, ktoré napĺňajú názov konferencie Školy - centrá rozvoja regiónov z pohľadu krajskej samosprávy.