SPU podpísala zmluvu o spolupráci s SPPK. Treba využiť potenciál fakúlt pre poľnohospodárov v praxi
05.10.2016Prepojiť vzdelávanie s praxou je hlavnou myšlienkou podpísania memoranda o spolupráci Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre so Slovenskou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou v Bratislave. Nakoľko prvé spoločné aktivity budú realizované v spolupráci s Fakultou ekonomiky a manažmentu SPU v Nitre, pracovné stretnutie sa uskutočnilo v priestoroch fakulty 28. septembra.
Prepojiť vzdelávanie s praxou je hlavnou myšlienkou podpísania memoranda o spolupráci Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre so Slovenskou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou v Bratislave. Nakoľko prvé spoločné aktivity budú realizované v spolupráci s Fakultou ekonomiky a manažmentu SPU v Nitre, pracovné stretnutie sa uskutočnilo v priestoroch fakulty 28. septembra a za fakultu sa ho zúčastnilo vedenie na čele s dekankou prof. Dr. Ing. Elenou Horskou, za SPPK predseda Ing. Milan Semančík a Ing. Jozef Šumichrast, PhD.
V úvode stretnutia prodekanka pre vedu a výskum doc. Ing. Zuzana Kapsdorferová, PhD., v krátkej prezentácii predstavila činnosť fakulty, najmä jej spoluprácu s praxou. Následne predseda SPPK Ing. Milan Semančík krátko zhodnotil situáciu v slovenskom poľnohospodárstve a podmienky, v ktorých pracujú naši farmári. Uviedol varovné signály a problémy, ktoré priniesla so sebou moderná doba. Konštatoval, že poľnohospodárska politika, tak, ako je v súčasnosti nastavená je demotivačná, nestimuluje ľudí niečo robiť a využívať produkčný potenciál krajiny. Potravinová bezpečnosť Slovenska je na alarmujúcom čísle, asi 60 %. Toto číslo treba stabilizovať a dosiahnuť, aby stúpalo. Treba sa zamýšľať, ako poľnohospodársku politiku upraviť po roku 2020. „Aj v tomto kontexte je mimoriadne dôležité posunúť ďalej duálny systém vzdelávania, aby sa vysokoškoláci mohli uplatniť v praxi. Ideálne by bolo, aby študenti boli priamo napojení na poľnohospodárske podniky, mali kontakt s prvovýrobou. Školy musia reagovať na potreby praxe. Potrebujeme vychovať takých odborníkov, ktorí budú schopní zachovať potravinovú bezpečnosť,“ zdôraznil predseda SPPK. Tiež podčiarkol, že treba presviedčať mladých ľudí o pozitívnych stránkach poľnohospodárstva a budovať v nich patriotizmus. „Mladí ľudia musia pochopiť, že nákupom slovenských produktov pomáhame vytvoriť pridanú hodnotu v SR a podporujeme rozvoj pracovných miest.“
Hlavným bodom spolupráce bude na začiatku kooperácia pri rozvíjaní odbornej stránky študentov FEM, prepojenie na prax, pomoc pri diplomových a dizertačných prácach, ale zároveň aj poradenstvo pre podnikateľské subjekty, s myšlienkou vzájomnej výhodnosti. To znamená, že aj študent, ktorý sa učí, alebo robí nejaký prieskum, nemusí to robiť samoúčelne, môže mať zadanie priamo z podniku, kde riešia konkrétny problém. Okrem toho SPPK sa stala partnerom pre študijný program agrárny obchod a marketing.
„Verím, že každú aktivitu budeme môcť prepojiť tak, aby to bolo užitočné pre obe strany. Napr. jedna z prvých aktivít, kde sa FEM môže zapojiť, môže byť aktivita „Hovorme o jedle“. Tiež vzdelávacie a promo aktivity pre rôzne vekové kategórie, začínajúc od základnej školy cez strednú školu, univerzity a ďalšie generácie,“ povedala dekanka FEM. V rámci diskusie o tom, že marketingovú stratégiu treba prispôsobiť na propagáciu poľnohospodárstva, dekanka uviedla, že na FEM sa aktuálne zaoberajú neuromarketingovým výskumom, skúmaním spotrebiteľských emócií a aj toto je jedna z oblastí budúcej spolupráce. Zároveň priblížila úlohu neuromarketingu a aktivity FEM v tomto smere. „Niekedy zákazník hľadá lacný produkt a nepozerá na kvalitu. Je však veľká skupina takých zákazníkov, ktorí hľadajú kvalitu, výnimočnosť, špecifické vlastnosti produktu. Marketing slúži na to, aby sme zatraktívnili našu ponuku a ponúkli zákazníkovi pridanú hodnotu, ktorá ho uspokojí. Vyspelé krajiny považujú neuromarketing za jednu z metód marketingového výskumu. Ak to budeme chápať takto, vieme zadávateľovi urobiť výskum klasickými metódami, ale zároveň vieme aj hlbšie skúmať vnímanie a skryté emócie zákazníka. Okrem marketingu však vidíme priestor pre spoluprácu v oblasti ekonomických analýz, prognóz, riešenia problémov manažmentu v potravinovej vertikále i mnohých ďalších.
Zmluva o spolupráci s SPPK, ktorú začala FEM, môže nájsť uplatnenie na všetkých fakultách SPU.