Dr. Krause na workshope priblížil, ako zvládať komunikáciu bez konfliktov
28.11.2024Dobrý učiteľ študenta inšpiruje a dáva mu pocit, že v neho verí. Aj táto myšlienka zaznela na workshope najznámejšieho slovenského neuropsychológa Dr. Krauseho s názvom Komunikácia a konflikty v interkultúrnom prostredí, ktorý sa konal 27. novembra v kongresovej sále Výskumného centra AgroBioTech.
Workshop pre zamestnancov Slovenskej poľnohospodárskej univerzity sa uskutočnil v rámci projektu „Podpora kvality integračných služieb pre zahraničných výskumníkov, vysokoškolských učiteľov, študentov a jazykového vzdelávania zamestnancov SPU“. Zameraný bol na zvládnutie bezkonfliktnej komunikácie v interkultúrnom prostredí.
„Príroda nám dala dve uši a jedny ústa a v tom pomere by sme ich mali aj používať - viac počúvať a menej rozprávať,“ povedal Dr. Krause. Dodal, že ľudia chcú často len vypočuť a hľadajú porozumenie, no nemajú radi rady. Skôr ako poučovanie príjmu tipy. „Keď najbližšie niekto za vami príde s nejakým problémom, poskytnite mu tento pomer – dve uši a jedny ústa. Dávajte pozor na bagatelizáciu, dávanie rád, skákanie do reči, to sú všetko prekážky k empatii,“ odporučil.
Namiesto otázky „rozumieš?“ odporúča používať radšej „som zrozumiteľný?“. Zdravý vzťah študent – učiteľ je podľa neho „ja + ty verzus to, čomu čelíme“. Učitelia by podľa neho dokonca nemali ani tak motivovať („dokonči školu, aby si si našiel lepšie zamestnanie“), ako skôr inšpirovať.
„Čomu uveríš, tým sa stávaš,“ hovorí Dr. Krause.
Tiež platí, že čomu uveríš, tým sa stávaš. Preto si napríklad niektorí študenti môžu o sebe myslieť, že sú lajdáci, pretože im to od malička niekto hovorí. V súlade s týmto presvedčením sa potom aj správajú. „Viď v ľuďoch viac, ako oni vidia v sebe,“ radil Dr. Krause. Ľudia chcú podľa neho zmeniť výsledok, ale potrebné je zmeniť vstup – čiže aby človek nevnímal sám seba ako lajdáka. Učiteľ by mal dať študentovi pocit, že v neho verí. „Chcem vám odovzdať, aby ste bez rozdielu kultúry videli ľudí, ktorí v sebe majú obrovský potenciál. My by sme mali byť nositeľmi zmeny, ktorá ľuďom ukáže, že majú na viac,“ motivoval účastníkov workshopu. Zároveň dodal, že najlepšia forma pomoci je naučiť študenta, aby vedel situáciu zvládnuť sám. S cieľom viesť komunikáciu bez konfliktu Dr. Krause tiež radí nepopisovať osobnosť, ale konkrétne správanie, pretože ak povieme „ty si taký“, útočíme na identitu.
Pri komunikácii v interkultúrnom prostredí je dôležité brať do úvahy špecifickosť kultúry, z ktorej daný študent či učiteľ pochádza. Inak reagujú napríklad severské národy, inak južanské. Taktiež je podľa Dr. Krauseho dôležité vysvetľovať svoje otázky, aby z toho nevznikli nedorozumenia. Napríklad po otázke „akej si národnosti?“ je žiadúce dodať, že sa pýtame preto, aby sme mu lepšie porozumeli.
Workshop sa niesol v odľahčenej a uvoľnenej atmosfére. Dr. Krause ilustroval použitie rôznych metód komunikácie na konkrétnych príkladoch z jeho praxe a zároveň zapájal aj zamestnancov SPU. Na záver bola živá diskusia.
Dr. Krause, ktorého magazín FORBES zaradil medzi TOP 5 najvplyvnejších Slovákov, získal vzdelanie na šiestich vysokých školách. V súčasnosti prednáša na troch slovenských univerzitách a spolugarantuje mnohé neurovedné programy v Španielsku, Mexiku a Afrike. Je autorom mnohých vedeckých článkov a knižných publikácií, ktoré získali prestížne ocenenia v rámci lekárskych a biologických vied.