Botanická záhrada SPU má prvý elektromobil určený na prevádzku
01.02.2024Do strojového parku Botanickej záhrady SPU pribudol nový elektromobil Pickman, ktorý pomáha napĺňať dlhodobú ideu ekologických riešení a zelených inovácií na Zelenej univerzite – SPU v Nitre.
Botanická záhrada využíva elektromobil od septembra 2023 vďaka rozvojovému projektu 006SPU-2-1/2021 Podpora aktivít konceptu Zelenej univerzity SPU v Nitre. Ako uviedla riaditeľka Botanickej záhrady Alica Beňová, nového ekologického pomocníka využívajú na dennej báze. „Ide o prvý takýto model manipulačného vozidla v type elektromobil na Slovensku, ktorý má pridelené evidenčné číslo a je spôsobilý aj na jazdu na pozemných komunikáciách. Sme hrdí, že ho môžeme využívať na údržbu našej areálovej zelene. Vďaka nemu sa dostaneme na spevnené plochy tam, kam sa ťažká technika kvôli citlivosti niektorých typov povrchov nedostane. Je obratný v manipulácii pri malom polomere otáčania, čo nám umožňuje manipuláciu v zúžených priestoroch. Tiež ho využívame pri zabezpečení čistoty areálu SPU, pri prevoze malého inventáru, drevnej a inej biologickej hmoty menších objemov, živých rastlín, či dekorácií a aranžmánov na celouniverzitné podujatia,“ povedala A. Beňová.
Štvorkolka Pickman je plne elektrické vozidlo poháňané výlučne batériovým elektromotorom, ktorý sa nabíja z elektrickej siete, čiže nevyžaduje žiadne fosílne palivá. To znamená, že vozidlo je lokálne 100 % bez emisií, so spotrebou energie 100 Wh/km a dojazdom do 200 kilometrov. Disponuje menším množstvom mechanických častí, takže je efektívnejšie a vyžaduje si menej údržby. „Azda najdôležitejším parametrom je ekologický aspekt. Najväčšou výhodou je, že získava energiu z elektriny, ktorú je možné generovať z obnoviteľných zdrojov tzv. čistej elektriny,“ vyzdvihla A. Beňová. V elektromobile sa nachádza lítiová batéria LiFePo4 76,8V 260 Ah. Výkon hnacieho motora je 4 kW. Cena vozidla je 24 330 eur s DPH.
Ako ďalej riaditeľka doplnila, okrem ekologického aspektu je elektromobil aj ekonomicky výhodný, a to vďaka šetreniu na jeho prevádzke, palive a v rámci servisu. Napríklad brzdenie pomocou rekuperácie dobíja baterku, ide o tzv. regeneratívne brzdenie. Aj opotrebovanie bŕzd je neporovnateľne pomalšie ako v prípade auta so spaľovacím motorom.
Foto: Botanická záhrada SPU